Myxomatose, RHD1 en RHD2 bij konijnen

De wereld van het konijn is in beweging. Virusinfecties liggen op de loer. Door je konijn goed voor te bereiden kun je veel problemen voorkomen.

Er is veel veranderd op het gebied van ziektes en vaccinaties voor het konijn. Met de opkomst van een nieuwe variant van het RHD-virus moeten we nu spreken van drie virussen die onze konijnen bedreigen. Naast Myxomatose gaat het om RHD1 en RHD2. Het is verstandig konijnen jaarlijks te laten vaccineren tegen deze dodelijke ziekten.

Er is een vaccin dat één jaar beschermt tegen Myxomatose en RHD1 (Nobivac Myxo-RHD). De vaccins tegen RHD2 beschermen op dit moment tussen de 6 en 12 maanden. Bij Dierenziekenhuis Eindhoven gebruiken we het Filavac vaccin. Dit vaccin beschermt na één inenting meer dan een jaar. Op dit moment worden konijnen vanaf 10 weken leeftijd jaarlijks gevaccineerd.

Van Myxomatose naar RHD

RHD (en RHD2) wordt verspreid door wilde konijnen. Contact met een wild konijn kan leiden tot ziekte. Ook kunnen RHD-virussen verspreid worden door knaagdieren en mogelijk ook vogels. Onderzoek in Australië geeft aan dat bepaalde vliegen het virus ook kunnen verspreiden. Daarnaast zouden de virussen via besmet gras kunnen worden binnengebracht.

Een geïnfecteerd konijn zal binnen enkele dagen sterven. Het ziektebeeld duurt langer dan bij RHD1. Er is geen behandeling voor RHD. Benauwdheid en bloedingen zijn verschijnselen die bij deze konijnen soms gezien worden. Vaak is er echter niets te zien aan konijnen met deze ziekte totdat ze sterven.

Myxomatose wordt overgedragen aan een konijn door direct contact met een ziek konijn, maar ook door een muggenbeet. Na een besmetting met het virus wordt het konijn vrij snel ziek. De oogleden, oren en genitaliën zwellen door onderhuids vocht. De ogen plakken aan elkaar en ontsteken. Door een verzwakking van het afweersysteem lopen de dieren gevaar op een longontsteking. Uiteindelijk overlijden de dieren aan de ziekte.

Het voorkomen van Myxomatose is volledig gericht op vaccinatie. Heel sporadisch komt het voor dat een gevaccineerd dier besmet raakt. Zij ontwikkelen dan kleine plekken op de huid die het meest lijken op pokken. De klachten verdwijnen echter weer snel.

Elke laatste woensdag vaccinatiespreekuur

Iedere laatste woensdag van de maand organiseren we een vaccinatiespreekuur voor konijnen tegen RHD1 en RHD2. Tijdens dit consult wordt je konijn tegen gereduceerd tarief nagekeken en gevaccineerd. Deze vaccinatie kan ook gecombineerd worden met de vaccinatie tegen Myxomatose. Maak een afspraak via telefoonnummer 040-3040054 of online.